وبلاگ

راهنمای مراقبت از گل فیکوس: همه نکات

راهنمای مراقبت از گل فیکوس

نگهداری گل فیکوس

گل فیکوس که اخیراً به طور مکرر آن را در فضاهای زندگی مشاهده می کنیم، به گونه ای تبدیل شده است که با ظاهر زیبای برگ هایش مورد توجه همه قرار گرفته است. پس مراقبت از گل فیکوس سخت است؟به چه نکاتی باید توجه کرد؟ شما می توانید تمام جزئیات را در مقاله ما بیابید.

گل فیکوس که با نام علمی Ficus elastica شناخته می شود، نامی است که به برگ درخت فیکوس داده می شود. این گیاه از خانواده Moraceae و بومی جنوب شرقی آسیا است. این گیاه اخیراً به عنوان یک گیاه سرپوشیده بسیار محبوب شده است زیرا مراقبت از آن آسان است و به دلیل خواص تصفیه کننده هوا اغلب در فضاهای داخلی ترجیح داده می شود.

گل فیکوس با برگ های پهن، براق و سبز تیره خود جلب توجه می کند. این برگ ها گاهی اوقات ممکن است رگبرگ های زیر برگ مایل به قرمز یا ارغوانی داشته باشند. این گیاه در شرایط مناسب می تواند به سرعت رشد کند و در داخل خانه ظاهر بسیار چشمگیری می دهد.

برای ذکر مختصر ویژگی های آن:

  • بارزترین ویژگی گل فیکوس برگ های بزرگ، براق و چرم مانند آن است. رنگ برگ ها عموماً سبز تیره است. برخی از گونه ها ممکن است دارای برگ های رنگارنگ یا طرح دار باشند.
  • هنگامی که در داخل خانه رشد می کند، معمولا می تواند بین 1 تا 3 متر رشد کند. تحت شرایط مناسب، می تواند به اندازه های بزرگتر، به خصوص در فضای باز برسد.
  • شیر گل فیکوس سمی است و در تماس با پوست یا دهان می تواند باعث تحریک شود. از آنجایی که برای حیوانات خانگی و کودکان کوچک خطر دارد، باید با توجه به این موارد در فضاهای زندگی قرار داده شود.

چگونه از گیاه فیکوس مراقبت کنیم؟

شرایط نگهداری فیکوس

نکات مراقبتی زیر شامل نکاتی است که به گیاه فیکوس شما کمک می کند سالم و زیبا بماند. با این حال، شما نباید از مراقبت از گیاه خود با توجه به نیازهای خاص آن غافل شوید.

نور مورد نیاز : گیاهان فیکوس در نور روشن و غیر مستقیم بهترین رشد را دارند. نور مستقیم خورشید می تواند باعث سوختن برگ ها شود. بنابراین باید گیاه را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید و در مکانی روشن قرار دهید.

آبیاری : با خشک شدن قسمت بالایی خاک، آبیاری کافی خواهد بود. آب اضافی می تواند به گیاه آسیب برساند، بنابراین باید از گلدانی با زهکشی خوب استفاده کنید و اجازه دهید آب اضافی از بستر گلدان خارج شود.

رطوبت : گیاهان فیکوس گونه هایی هستند که رطوبت بالا را دوست دارند. پاک کردن منظم برگها با پارچه مرطوب یا مرطوب کردن گیاه مفید خواهد بود. به این ترتیب برگ ها ظاهری درخشان تر و شاداب تر پیدا می کنند.

خاک و کود : باید از خاکی با زهکشی خوب و غنی استفاده کنید. می توانید ماهی یک بار در بهار و تابستان با کود مایع متعادل تغذیه کنید.

دما : گیاه فیکوس در دمای متوسط خانه (تقریباً 25-15 درجه سانتیگراد) به خوبی رشد می کند. شما باید از دمای بسیار سرد و تغییرات ناگهانی دما اجتناب کنید. چنین تغییرات ناگهانی عواملی هستند که احتمال آسیب رساندن به گیاه شما را افزایش می دهند.

هرس و شکل دهی : می توانید سالی یک بار یا در صورت نیاز گیاه را هرس و شکل دهید. هرس به شما این امکان را می دهد که به گیاه کمک کنید تا بوته ای تر و مرتب تر رشد کند.

بیماری ها و آفات : گیاهان فیکوس می توانند در برابر آفاتی مانند کنه عنکبوتی و شپشک آرد آلود حساس باشند. هنگامی که علائم را مشاهده کردید، باید با استفاده از روش مناسب کنترل آفات، در اسرع وقت از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

گلدان مجدد: با رشد گیاه، معمولاً هر چند سال یک بار به گلدان بزرگتری نیاز دارد. می توانید گلدان را در بهار عوض کنید و به گلدانی مناسب با اندازه آن تغییر دهید.

سوالات متداول درباره گل فیکوس

انواع گل فیکوس

چگونه گل فیکوس را تکثیر کنیم؟

گیاه فیکوس بیشتر از طریق قلمه یا روش غوطه وری برگ تکثیر می شود. برای روش برش شاخه ای سالم و عاری از بیماری انتخاب کنید. در این مرحله باید مطمئن شوید که شاخه دارای حداقل یک گره برگ باشد. سپس شاخه انتخاب شده را به طول تقریبی 20-15 سانتی متر ببرید و مراقب باشید هنگام برش از قیچی تیز و تمیز استفاده کنید. با کوتاه کردن نیمی از برگ های شاخه، تبخیر را کاهش دهید. به عنوان آخرین مرحله، می توانید شاخه را در گلدانی پر از خاک مرطوب و با زهکشی خوب بکارید. عمق کاشت باید به گونه ای باشد که حداقل یک گره برگ در زیر زمین باقی بماند.

برای روش غوطه وری برگ، یک برگ سالم و بزرگ انتخاب کنید. سپس برگ را با احتیاط از گیاه جدا کنید و قسمت بریده شده برگ را پس از فرو بردن در هورمون ریشه زایی در خاک مرطوب بکارید. این گیاه در مکانی ریشه خواهد داشت که بتوانید رطوبت بالا و محیطی گرم را تامین کنید.

گل فیکوس برگ می ریزد؟

نگهداری گل فیکوس در آپارتمان

برگ‌زدایی گل فیکوس مشکلی است که به دلیل آبیاری زیاد اتفاق می‌افتد. جدای از این مشکل ممکن است به دلایلی مانند عدم دریافت نور کافی یا رطوبت کم در محیط شاهد ریزش برگ نیز باشید.

برگ های گل فیکوس زرد می شوند؟

راهنمای مراقبت از گل فیکوس

زرد شدن برگ ها نشان می دهد که گیاه مواد مغذی کافی دریافت نمی کند یا ریشه های آن شروع به آسیب می کنند. برای این کار می توانید خاک گیاه را عوض کنید و اگر گلدان خیلی کوچک است به گلدان بزرگتر بروید. خاک های غنی با مخلوطی از پیت و کوکوپیت به شما این امکان را می دهد که محیط ایده آل تری برای گیاه فیکوس ایجاد کنید. علاوه بر این، زرد شدن برگ ها ممکن است نشان دهنده آبیاری بیش از حد گیاه باشد.

می توانید گل های فیکوس و سایر گونه های گیاهی را در گلخانه مقنی بیابید و با خیال راحت سفارش دهید، همچنین برای خرید فیکوس و مشاوره به صفحه فروش عمده گل ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *